The Basic Questions of the Theory of Musical Space

Views: 20

Загружено: 4

Share:

Download article Russian

Authors

Nikita Malyukhov

Corresponding author

1st year Master Degree Student, Musicology and Composition Department

Kurmangazy Kazakh National Conservatory

Kazakhstan

Vitaliy Shapilov

PhD in Arts, Assistant Professor, Musicology and Composition Department

Kurmangazy Kazakh National Conservatory

Kazakhstan

https://orcid.org/0009-0003-2810-9884

Article information

Article publication date

2022-06-30

Article Page

45-52

Chapter

Arts & Humanities

License

Attribution-NonCommercial-NoDerivs 4.0 International

Abstract

The questions of the physical world space and the peculiarities of its perception by man have long been of interest to scientists. The existing variety of studies on this topic has not yet led to the formation of a unified concept. This article aims to summarize the most relevant theoretical positions on the issues of musical space based on information from the specialized literature and to provide characteristic examples of its manifestation in music. Even though the interest in the special effects of space in music appeared among composers in the 20th century, there are many examples of its significance in earlier eras. Spatial effects are manifested when using noise instruments, noise imitation and onomatopoeia of nature, the location of sound sources depending on the properties of acoustics. Throughout historical development, there has been an increase in the role of various aspects of the musical space in expanding the expression means complex. Particular questions arise when studying the perceptual and conceptual space as separate areas of the author's idea. Studying the mutual interaction of different types of space and their role in the creation and perception of music is also essential for further research.

1

Keywords

space in music
musical sound
music of the XX century
sound acuity
perception of music
conceptuality
every day and presented music

References

Мостепаненко, А.М., М.В. Четырехмерность пространства и времени. [Текст] – Л.: Наука, 1966. – 191 с.

Мозгот, С.А. Категория пространства как смысловой феномен в музыкальном искусстве [Текст]: дисс. ... докт. иск. Новосибирск: 2018. – 366 с.

Панкевич, Г.М. Проблема анализа пространственно-временной организации музыки [Текст] // Музыкальное искусство и наука. – М.: Музыка, 1978. – Вып. 3. – С. 124-144.

Лобанова, М.Н. Концепции пространства, времени, движения в эпоху барокко [Текст] // Музыкальный стиль и жанр: История и современность. – М.; СПб.: Центр гуманитарных инициатив: Университетская книга, 2015. – С. 54-58.

Андреев, А. К истории европейской музыкальной интонационности. [Текст] – М.: Музыка, 1996. Ч. 1. – 190 с.

«Персимфанс» – оркестр без дирижера. [В Интернете] 2021 г. [Цитировано: 20.04.2022] URL:

https://www.culture.ru/s/vopros/orkestr-bez-dirizhera/.

Рустамов, А.Р-О. Звуковой образ пространства в структуре художественного языка звукорежиссуры [Текст]: дисс. … канд. иск. СПб.: 2013. – 206 с.

Орлов, Г.А. Древо музыки. [Текст] Вашингтон – СПб.: 1992. – 253с. Холопова, В.Н. Музыка как вид искусства: Учебное пособие. СПб.: Издательство «Лань», 2000. – 320 с.

Асафьев, Б.В. Музыкальная форма как процесс. [Текст] – Л.: Музыка, 1971. – 376 с.

Докшицер, Т.А. Путь к творчеству. [Текст] – М.: ИД «Муравей», 1999. – 216 с.

Борисенко, Ю.И. Механизм образования гиперболы в русской речи [Текст] // Научный журнал: Мир науки, культуры и образования №1 (26). Барнаул: АлтГПУ, 2016. – 364 с.

Shepard Tone – YouTube. [В Интернете] 2012 г. URL:

https://www.youtube.com/watch?v=BzNzgsAE4F0&t=94s.

Vox. The sound illusion that makes Dunkirk so intense – YouTube. [В Интернете] 2017 г. [Цитировано:

04.2022] URL: https://www.youtube.com/watch?v=LVWTQcZbLgY&t=53s

Швейцер, А. Иоганн Себастьян Бах. [Текст] М.: Классика-XXI 2011. – 836 с.

Сохор, А.Н. Теория музыкальных жанров: задачи и перспективы. [Текст] // Теоретические проблемы музыкальных форм и жанров. – М., 1971. – С. 292-309.

Григорьева, Г.В. – лекция «Основы музыкальной композиции XX века». [В Интернете] 2012 г.

[Цитировано: 20.04.2022] URL: https://www.culture.ru/live/movies/7/osnovy-muzykalnoi-kompozicii-xxveka.

Joshua Bell's 'Stop and Hear the Music' metro experiment | The Washington Post. [В Интернете] 2007 г. [Цитировано: 20.04.2022] URL: https://www.youtube.com/watch?v=hnOPu0_YWhw 1621.

«Street musician, goosebumps Worth respect». [В Интернете] 2020 г. [Цитировано: 20.04.2022] URL:

https://www.youtube.com/watch?v=kXQnqVugpig.

Mostepanenko, A.M., M.V. Chetyrekhmernost' prostranstva i vremeni. [Tekst] – L.: Nauka, 1966. – 191 р.

Mozgot, S.A. Kategoriya prostranstva kak smyslovoj fenomen v muzykal'nom iskusstve [Tekst]: diss. ... dokt. isk. Novosibirsk: 2018. – 366 р.

Pankevich, G.M. Problema analiza prostranstvenno-vremennoj organizacii muzyki [Tekst] // Muzykal'noe iskusstvo i nauka. – M.: Muzyka, 1978. – Vyp. 3. – Р. 124-144.

Lobanova, M.N. Koncepcii prostranstva, vremeni, dvizheniya v epohu barokko [Tekst] // Muzykal'nyj stil' i zhanr: Istoriya i sovremennost'. – M.; SPb.: Centr gumanitarnyh iniciativ: Universitetskaya kniga, 2015. – Р. 54-58.

Andreev, A. K istorii evropejskoj muzykal'noj intonacionnosti. [Tekst] – M.: Muzyka, 1996. CH. 1. – 190 р.

«Persimfans» – orkestr bez dirizhera. [V Internete] 2021 g. [Citirovano: 20.04.2022] URL: https://www.culture.ru/s/vopros/orkestr-bez-dirizhera/.

Rustamov, A.R-O. Zvukovoj obraz prostranstva v strukture hudozhestvennogo yazyka zvukorezhissury [Tekst]: diss. … kand. isk. SPb.: 2013. – 206 р.

Orlov, G.A. Drevo muzyki. [Tekst] Vashington – SPb.: 1992. – 253 р. Holopova V.N. Muzyka kak vid iskusstva: Uchebnoe posobie. SPb.: Izdatel'stvo «Lan'», 2000. – 320 р.

Asaf'ev, B.V. Muzykal'naya forma kak process. [Tekst] – L.: Muzyka, 1971. – 376 р.

Dokshicer, T.A. Put' k tvorchestvu. [Tekst] – M.: ID «Muravej», 1999. – 216 р.

Borisenko, YU.I. Mekhanizm obrazovaniya giperboly v russkoj rechi [Tekst] // Nauchnyj zhurnal: Mir nauki, kul'tury i obrazovaniya №1 (26). Barnaul: AltGPU, 2016. – 364 р.

Shepard Tone – YouTube. [V Internete] 2012 g. [Citirovano: 20.04.2022] URL:

https://www.youtube.com/watch?v=BzNzgsAE4F0&t=94s

Vox. The sound illusion that makes Dunkirk so intense – YouTube. [V Internete] 2017 g.

[Citirovano:20.04.2022] URL: https://www.youtube.com/watch?v=LVWTQcZbLgY&t=53р.

Shvejcer, A. Iogann Sebast'yan Bah. [Tekst] M.: Klassika-XXI 2011. – 836 р.

Sohor, A.N. Teoriya muzykal'nyh zhanrov: zadachi i perspektivy. [Tekst] // Teoreticheskie problemy muzykal'nyh form i zhanrov. – M., 1971. – Р. 292-309.

Grigor'eva, G.V. – lekciya «Osnovy muzykal'noj kompozicii XX veka». [V Internete] 2012 g. [Citirovano:

04.2022] URL: https://www.culture.ru/live/movies/7/osnovy-muzykalnoi-kompozicii-xx-veka.

Joshua Bell's 'Stop and Hear the Music' metro experiment | The Washington Post. [V Internete] 2007 g. [Citirovano: 20.04.2022] URL: https://www.youtube.com/watch?v=hnOPu0_YWhw 1621.

«Street musician, goosebumps Worth respect». [V Internete] 2020 г. [Citirovano: 1.04.2022] URL:

https://www.youtube.com/watch?v=kXQnqVugpig.


Deprecated: trim(): Passing null to parameter #1 ($string) of type string is deprecated in /var/www/vhosts/nesibeli.kz/saryn.seopro.kz/cache/t_compile/93b4f13326abf2c920de729fdcdace1580d9bcb7^4dffb64063bb972c37e05619a2ccd9d0ea7473ac_0.app.frontendcomponentsfooter.tpl.php on line 70