Richard Strauss in the Mirror of Music Criticism

Views: 8

Загружено: 4

Share:

Download article Russian

Authors

Tikhon Maximchev

2nd year Master Degree Student, Ensemble Art Department

Kurmangazy Kazakh National Conservatory

Kazakhstan

Article information

Article publication date

2024-02-12

Article Page

57-64

Chapter

Arts & Humanities

License

Attribution-NonCommercial-NoDerivs 4.0 International

Abstract

This article presents a wide panorama of critical views on the work of Richard Strauss, one of the brightest representatives of late romanticism. The relevance of the work is to address the authors both to Russian-Soviet research on the work of the composer – V. Karatygin, A. Ossovsky, I. Nestiev, and foreign sources – R. Rolland, E. Krause, D. Moore, D. Marek, G. Gould. Statements by Strauss himself and contemporary composers Such as G. Mahler, K. Debussy, B. Bartok, S. Rachmaninoff and S. Prokofiev are widely used. As you know, the assessment of the composer's work to date is very ambiguous. The choice of often shocking themes, stylistic pluralism, the complexity of the musical language and the evolution of harmonic means affected the perception of a conservative audience. Throughout the composer's career, many of his works were met with a barrage of criticism and unfair statements, both from listeners and from the music press. Currently, p. Strauss is still one of the undervalued composers of the turn of the XIX-XX centuries, although the author corresponded to the artistic ideas of the time, was closely associated with new musical trends – impressionism, Neoclassicism, expressionism. This paper describes the characteristics and periodization of R. Strauss's work, defines the type of Creator (according to the theory Of hansburg), presents conclusions about the influence of different directions on the composer's musical style, and evaluates the significance and relevance of R. Strauss's work by outstanding composers and critics.

1

Keywords

Richard Strauss
characteristics of creativity
style pluralism
criticism of Strauss

References

Оссовский А. Рихард Штраус и его симфоническое творчество // Избранные статьи и воспоминания. – Л., Советский композитор, 1961, 180 c.

Марек Дж. Рихард Штраус. Последний романтик. Перевод книги: Р. С. Боброва, И. Маненок. Издательство: Центрполиграф 2002, 400 с.

Ганзбург Г.И. Песенный театр Роберта Шумана // Музыкальная академия, М., 2005, №1; 108 с.

Гульд Г. Избранное. В 2-х кн. – М. Издательский дом «Классика XXI», 2006 – 240 с.

Роллан Р. Музыканты наших дней. – Л., Издательство №Художественная литература№, 1935, 195 с.

Малер Г. Письма, воспоминания. Издательство Музыка. Перевод с немецкого С. Ошерова. Москва 1968, 606 с.

Дебюсси К. Избранные письма / Сост., перев., вступ. ст., коммент. А Розанова. –Л.: Музыка, 1986, 286 с.

Стравинский И. Диалоги. – Л,Музыка, 1971, 414 с.

Нестьев И. Христиансен Л. Барток // Музыка ХХ века. Очерки. Часть вторая, книга пятая. – М., Музыка, 1987, 22 с.

Мартынов И. Сергей Прокофьев: жизнь и творчество. М.: Музыка, 1974, 558 с.

Рахманинов С. Литературное наследие: В 3 т. Т. 1: Воспоминания. Статьи. Интервью. Письма /Сост.- ред., авт. вступ. ст., комм., указ. З.А.Апетян. – М.,1978

Прокофьев С. С.: материалы, документы, воспоминания / [сост., ред., примеч. и вступ. ст. С. И. Шлифштейна]. – Москва: Музгиз, 1956, 468 с.

Каратыгин В. Г. Избранные статьи. – М-Л., Музыка, 1976, 71 с.

Штраус Р. К итогам моей 80-летней трудовой жизни // Зарубежная музыка ХХ века. – М., 1975, 181 с.

Ossovskij A. Rihard Štraus i ego simfoničeskoe tvorčestvo//Izbrannye stat’i i vospominaniâ. – L., Sovetskij kompozitor, 1961, 180 p.

Marek Dž. Rihard Štraus. Poslednij romantik. Perevod knigi: R. S. Bobrova, I. Manenok. Izdatel’stvo: Centrpoligraf 2002, 400 p.

Ganzburg G.I. Pesennyj teatr Roberta Šumana // Muzykal’naâ akademiâ, M., 2005, №1; 108 p.

Gul’d G. Izbrannoe. V 2-h kn. – M. Izdatel’skij dom «Klassika XXI», 2006 – 240 p.

Rollan R. Muzykanty naših dnej. – L., Izdatel’stvo №Hudožestvennaâ literatura№, 1935, 195 p.

Maler G. Pis’ma, vospominaniâ. Izdatel’stvo Muzyka. Perevod s nemeckogo S. Ošerova. Moskva 1968, 606 p.

Debûssi K. Izbrannye pis’ma / Sost., perev., vstup. st., komment. A Rozanova. –L.: Muzyka, 1986, 286 p.

Stravinskij I. Dialogi. – L,Muzyka, 1971, 414 p.

est’ev I. Hristiansen L. Bartok // Muzyka HH veka. Očerki. Čast’ vtoraâ, kniga pâtaâ. – M., Muzyka, 1987, 22 p.

Martynov I. Sergej Prokof’ev: žizn’ i tvorčestvo. M.: Muzyka, 1974, 558 p.

Rahmaninov S. Literaturnoe nasledie: V 3 t. T. 1: Vospominaniâ. Stat’i. Interv’û. Pis’ma /Sost.- red., avt. vstup. st., komm., ukaz. Z.A.Apetân. – M.,1978

Prokof’ev S. S.: materialy, dokumenty, vospominaniâ / [sost., red., primeč. i vstup. st. S. I. Šlifštejna]. – Moskva: Muzgiz, 1956, 468 p.

Karatygin V. G. Izbrannye stat’i. – M-L., Muzyka, 1976, 71 p.

Štraus R. K itogam moej 80-letnej trudovoj žizni // Zarubežnaâ muzyka HH veka. – M., 1975, 181 p.


Deprecated: trim(): Passing null to parameter #1 ($string) of type string is deprecated in /var/www/vhosts/nesibeli.kz/saryn.seopro.kz/cache/t_compile/93b4f13326abf2c920de729fdcdace1580d9bcb7^4dffb64063bb972c37e05619a2ccd9d0ea7473ac_0.app.frontendcomponentsfooter.tpl.php on line 70